Monday 30 May 2016

Refleksi Pengenalan Ilmu Ketamadunan

Antara yang dapat saya pelajari pada minggu ini adalah kepentingan kita menjadi diri sendiri dan tujuan kita berada di atas muka bumi Allah ini.Kepentingan kita menjadi diri sendiri adalah untuk mendapatkan kebahagian dalam hidup kerana kita dikurniakan satu hati untuk kita merasa bahagia.Allah juga memberi satu akal untuk berfikir dan kebebasan untuk membuat pilihan sama ada memilih jalan yang diredhai atau sebaliknya.Dengan itu, kita harus mengenali diri kita sendiri supaya kita bahagia dengan tamadun yang dibina.Kita berada di atas muka bumi Allah dengan satu tujuan iaitu menjadi seorang khalifah yang hanya mengabdikan diri untuk penciptanya.

Siti Haziqah Bt Abdul Razak
2015683618

Manusia yang diciptakan Allah mempunyai pelbagai kelebihan berbanding makhluk-makhluknya yang lain seperti mampu berfikir dengan bebas dan membuat keputusan.Namun, manusia diberi tanggungjawab sebagai khalifah dan ia menjadi asas kewujudan manusia.Tambahan lagi, kunci kebahagiaan sebagai manusia adalah menjadi diri sendiri dan dalam pada masa yang sama, manusia bahagia akan berjaya membentuk tamadun yang hebat kerana semakin halus agama yang dimiliki, semakin bertamadun masyarakat tersebut.

Siti Nur Aishah Bt Ar Azly
2015250382

Takdir manusia telah ditentukan dari saat dia di alam rahim lagi. Apabila si Umi mengharapkan anak dikandungnya dilahirkan, membesar dengan sihat dan ceria, kelak besar menjadi insan berguna kepada masyarakat dan agama, namun sesetengah daripada kita menjadi longlai dan takbur dengan nikmat, lupa pada Tuhan yang satu, pada Yang Maha Besar, Tuhan Sekalian Alam. Kita lupa pada perjanjian dengan Allah al-Khaliq iaitu yang maha mencipta 

 Firman Allah s.w.t: 


"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): bukankah Aku tuhanmu ? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami mejadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid ini) ini"


(al - A'raf 7:172)

Manusia dilahirkan hidup didunia sebagai Khalifah. Diberi akal dan fikiran yang waras serta diturunkan Islam sebagai agama yang syumul sebagai pedoman sepanjang zaman, tentunya tugas kita sebagai Khalifah bukan sekadar mengabdikan diri kepada Allah yg Maha Esa semata-mata, tetapi mengendong tugas berat dan juga penting untuk mengamalkan seterusnya mengembangkan lagi ajaran suci Islam diseluruh muka bumi ini. Oleh itu, tangungjawab ini harus dipegang oleh seluruh anak Adam agar membina tamadun yang lengkap berpandukan Islam, al-Quran, as-Sunnah supaya beban dibahu ini dapat dilaksanakan dengan sebaiknya. Wallahualam.   


ZUHAIR ARHAM BIN ZULKAFLI
2015664592


Manusia merupakan individu yang menyebabkan tamadun terhasil. Oleh itu, setiap manusia perlu sedar tujuan sebenar mereka hidup di bumi tuhan. Masyarakat yang bertamadun adalah masyarakat yang mempunyai kehalusan peradaban kerana semakin bertamadun, semakin halus budi bahasanya. Bagi mengelakkan ketamadunan sesebuah masyarakat lenyap, pemimpin perlu bijaksana untuk menyatupadukan kaum, diterima semua orang serta mampu memenuhi keperluan masyarakat tersebut. Ilmu adalah faktor terpenting yang menyebabkan tamadun terhasil. Justeru, manusia perlu bersungguh mencari kebenaran agar dapat menjadi khalifah yang dikehendaki Allah SWT.

Nursyafika Binti Dzulkiflee
2015263014



Mempelajari ilmu ketamadunan membolehkan saya lebih memahami perbezaan agama, kebudayaan dan bangsa antara tamadun. Saya juga dapat menyemat persefahaman sesama rakyat dan sikap hormat-menghormati dalam kalangan rakyat yang berasal dari pelbagai agama, keturunan, bangsa dan budaya di negara kita. Melalui pembelajaran tamadun ini juga, rakyat terutama saya sendiri dapat mengambil iktibar dari masa silam dan mampu menjadi pelajar yang berfikiran lebih luas, berpandangan global dan melengkapkan ilmu dan memupuk serta membentuk tiang negara di masa hadapan.

FATIN AMERRA BINTI ZAINOL HASHDI
2015686704




Untuk menjadi sesebuah negara yang hebat dan maju serta kestabilan dalam pelbagai aspek, ilmu ketamdunan yang dipelajari harus dicontohi dan ikuti kerana nilai kehidupan dahulu lebih bermakna sebab hasilnya dihadiahka kepada generasi sekarang. kita perlu elakkan perpecahan perkauman dan bersikap bekerjasama antara satu samalain. Walaupun kita membuang sampah di jalan raya , saya menganggap tidak bersifat ketamduanan kerana sifat ketamadunan itu sendiri adalah murni dan teratur . Memanglah ianya sikit tapi boleh merosakkan negara jika berterusan melalukan perkara yang menyusahkan orang lain


MUHAMMAD ALIF AZANAN
2015686412











No comments:

Post a Comment