Tuesday 10 May 2016

Refleksi Tamadun China

Tamadun China merupakan tamadun yang terawal di dunia yang bercorak dinasti.Mereka menggunakan sistem beraja feudal dan mengutamakan peperangan untuk meluaskan empayar.Mereka  juga melihat betapa pentingnya nilai-nilai murni dalam melahirkan sebuah tamadun yang berjaya di samping menjadikan individu itu sendiri bahagia di dunia.Apa yang saya dapat pelajari melalui tamadun ini adalah melalui ilmu, nilai sesuatu tamadun itu dapat dipertingkatkan dan kepentingan 'syahadah' kepada umat Islam serta tidak ada kebaikan bagi manusia yang tidak bertuhan (atheist) kerana pada akhirnya, kebaikan yang dilakukan adalah untuk kepentingan dirinya sendiri.

Siti Nur Aishah Bt Ar Azly
2015250382

Tamadun China adalah tamadun yang unggul dan maju daripada pelbagai aspek termasuk politik, ekonomi, kepercayaan dan juga sosial. Budaya mereka sangat menitikberatkan hubungan kekeluargaan dan keharmonian hidup dengan hukum alam. Refleksi saya mengenai tamadun ini adalah konsep ketaatan terhadap ibu bapa. Tradisi kekeluargaan juga masih dikekalkan walaupun terdapat tradisi yang sangat berlainan dengan agama islam. Ini mencetuskan inspirasi kepada saya untuk mencontohi mereka memandangkan islam sendiri sangat-sangat menitikberatkan kepatuhan anak terhadap ibu bapanya.

Nursyafika Binti Dzulkiflee
2015263014

Tamadun Cina merupakan antara tamadun yang terawal yang menapak di dunia. Perkembangan Tamadun Cina ini amatlah pesat antaranya  kemajuannya dalam pelbagai bidang seperti dalam bidang institusi sosial masyarakat Cina,bidang ekonomi,pelayaran sampailah ke bidang agama. Mereka juga amat menitik beratkan budaya dan nilai-nilai murni masyarakat mereka. Walaupun begitu, apa yang dapat saya amati ialah Agama Islam begitu mudah untuk masuk dan diterima oleh Tamadun Cina, Maharaja di Cina juga tertarik dengan kehalusan Agama Islam. Kita tidak boleh memandang sesebuah tamadun itu dari segi luaran sahaja, ini kerana walaupun Tamadun Cina yang sebegitu besar  dan megah, Islam dapat menghampiri dan menapak di Tamadun Cina.

ZUHAIR ARHAM BIN ZULKAFLI
2015664592


Melalui bab ini saya dapat mengenali sejarah dan budaya masyarat cina dengan lebih mendalam. Masyarakat cina sememangnya kita kenali mereka dengan sikap yang mementingkan ilmu, masyarakat yang berdisiplin, berdikari dan pembersih. Sikap pentingkan ilmu  ini seharusnya perlu dititikberatkan oleh setiap masyarakat tanpa mengira bangsa, kaum, agama, dan taraf hidup. Ia seharusnya tersemat di hati setiap insan terutamanya pelajar seperti saya. Kerajinan masyarakat cina dalam mencari ilmu memberi saya semangat  untuk tanamkan niat di dada agar belajar bersungguh-sungguh demi mencapai cita-cita. 

FATIN AMERRA BINTI ZAINOL HASHDI
2015686704

Seperti yang kita tahu, tamadun China sememangnya hebat dari apa jua aspek dari segi jasmani mahupun rohani. Pegangan kepercayaan dan amalan dalam hidup mereka menjadi nadi penggerak tamadun itu sendiri. Namun begitu, dalam membina kehebatan dan kemegahan yang mereka ada, mereka terleka seketika dengan hiburan yang dibawa oleh orang luar yakni orang barat. Perkara yang menarik perhatian saya adalah perang candu. Betapa besar dan kuatnya usaha orang barat untuk menjatuhkan tamadun China ketika itu. Apa yang dapat digambarkan dalam perang candu adalah sikap terbuka mereka yang sangat tinggi sehinggakan mereka menerima budaya baru dari orang barat iaitu menghisap candu. Begitu hebat orang barat mengatur strategi untuk menyerang China. Hal ini telah menyedarkan saya bahawa dalam kehidupan ini hanya perlu ada sikap yang bersederhana seperti Nabi Muhammad SAW dalam kehidupannya dan tidak mengamalkan sikap 'ter' ini kerana ia hanya akan mendatangkan masalah. Subhanallah, sungguh sempurna ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW kepada kita. Sebagai seorang pelajar, saya seharusnya mencontohi dan meniru semangat yang ada pada orang barat yang tidak mudah putus asa, usaha yang kuat dan tinggi serta merangka strategi yang berkesan dalam menuntut ilmu Allah. In shaa Allah.

Siti Haziqah binti Abdul Razak
2015683618


Saya melihat tamadun China adalah satu perubahan yang besar bagi negara mereka sekarang. Apa yang tertarik dengan tamadun ini adalah kercedikan mereka dalam pelbagai ilmu. Mereka mahir dalam pelayaran da ketika itu laksamana Cheng Ho suka mengembara. Bagi saya, pengembaraan adalah satu perjalanan untuk melihat ciptaan Allah dimuka bumi dan kita perlu terokai kerana Dia maha kaya . KIta perlu bersyukur kerana Allah maha adil dan tak perluah menrugut ketika susah mahupun miskin kerana duit bukan lah segalanya , banyak lagi ciptaanNya dimuka bumi ini seperti tumbuh tumbuhan. orang yang susah perlu beruuk tanam untuk mendapatkan hasil.mereka boleh menjadi nelayan kerana hasil tangkapan adalah asli bukannya dari ciptaan manusia. Nampakkan ? SubhanAllah logiknya jika kita berfikiran panjang dan muhasabah apabila diri kita ketika hidp ada sahaja yang tidak mencukupi.


MUHAMMAD ALIF AZANAN
2015686412

No comments:

Post a Comment