Wednesday 4 May 2016

Soalan Eksplorasi Tamadun India

SOALAN OBJEKTIF

1. Kejayaan besar Tamadun Islam di India ialah dengan penubuhan beberapa buah kerajaan       Islam. 
    Berdasarkan pernyataan di atas, apakah nama kerajaan Islam pertama diasaaskan di India?
     (B) Kerajaan Delhi

2. Pemerintahan Shah Jehan (1592-1666M) dianggap sebagai zaman keemasan pemerintahan Mughal     di India, khususnya dalam bidang ilmu seni bina.Manakah antara berikut merupakan cemerlang           beliau dalam seni bina?
     (B) Taj Mahal

3. Manakah antara berikut bukan kerajaan Islam di India?
     (C) Kerajaan Gupta

4. Berikut ialah sumbangan Tamadun Islam di India, kecuali
     (D) Adat perkahwinan mengikut budaya Arab

5. Mohenjo Daro dan Harappa 3000(S.M) merupakan 2 buah pusat tamadun terawal di                              India.Dimanakah lokasinya pusat tamadun tersebut?
      (B) Lembangan Sungai Indus
 
SOALAN SUBJEKTIF

1. Lima bentuk kepercayaan atau agama yang diamalkan dalam Tamadun India. (Siti Haziqah)

a) agama Hindu

     Agama Hindu ini merupakan agama yang dianuti oleh kebanyakan masyarakat India ketika itu. Agama Hindu ini bermula di Lembah Sungai Indus. Agama ini terbentuk hasil campuran antara kepercayaan orang-orang Hindus dengan orang-orang Aryan dari Asia Timur Tengah. ia juga dikenali sebagai Sanataradharma iaitu agama yang abadi dan tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran. Brahmanisme yang merujuk kepada kepercayaan bahawa duna ini bermula dengan wujudnya 'roh' dunia yang digelar sebagai Brahman. Agama ini juga mempercayai kewujudan tuhan dan berpegang kepada konsep Trimurthi iaitu cara jelmaan tuhan atau dewa.
  • Brahman (dewa pencipta)
  • Vishnu ( dewa pelindung)
  • Siva (dewa pemusnah)
b) agama Buddha

    Agama Buddha ini diasaskan oleh Siddharta Gautama. Beliau dilahirkan dari suku kaum Sakya dan merupakan seorang guru. Perkataan Buddha ini berasal daripada perkataan 'Bodhi' yang membawa maksud hikmah dan mendapat kesedaran. Ia juga menunjukkan seseorang itu sudah mencapai satu tahap kesedaran rohani yang lengkap. Agama ini tertumpu kepada pemasalahan utama manusia dan penderitaan yang dialami oleh mereka. Agama ini juga  mempunyai kitab Tripitaka yang bermaksud 'Tiga Himpunan Hikmah' iaitu:
  • Sutta Pitaka
  • Vinaya Pitaka
  • Adhdhamma Pitaka
c) agama Jaina

    Agama ini diasaskan oleh Nataputta Vardhamana yang digelar sebagai Mahavira (pahlawan besar). Dalam agama Jaina ini mementingkan undang-undang sebab dan akibat yang dipercayai dapat menentukan kelahiran semula roh-roh individu. Ini menunjukkan konsep karma dan samsara amat penting kepada agama Jaina. Agama ini mempunyai 9 prinsip iaitu:
  • Jiva (roh kekal yang ada pada benda yang hidup dan bernyawa)
  • Ajiva (benda yang tidak bernyawa)
  • Asrava (daya penarik)
  • Papa karma (dosa hasil perbuatan jahat)
  • Punya karma (pahala hasil perbuatan baik)
  • Bandha (ikatan roh dengan keinginan dan kejahilan)
  • Samvara (menahan pengaliran karma)
  • Nirjara (penghapusan karma)
  • Siddhi (pelepasan dari kelahiran semula)
d) agama Sikh

    Agama Sikh ini diasaskan oleh Guru Nanak. Beliau dilahirkan di Punjab. kepercayaan utama dalam agama ini adalahmengenai kewujudan tuhan yang satu. Kitab sucinya adalah Granth Saheb atau dikenali sebagai ktab tuhan. Terdapat dua himpunan kitab iaitu Adi Granth dan Dasam Granth. Sekiranya mereka tidak menjumpai jawapan dalam kitan Granth Saheb sebagai penyelesaian kepada pemasalahan yang timbul, mereka perlu memutuskan isu-isu tersebut sebagaisebuah masyarakat berdasarkan prinsip-prinsip kitab mereka. Sikh juaga percaya bahawa cara hidup yang baik adalah
  • hidup jujur dan bekerja keras
  • melayan semua orang adalah sama
  • bersikap bermurah hati bagi mereka yang kurang bernasib baik
  • berkhidmat kepada orang lain.
e) agama Islam

    Islam telah bertapak di bumi India sejak 7M lagi. Raja India yang pertama memeluk Islam adalah Raja Chakrawati Farmas. Peristiwa bulan terbelah dua yang berlaku di Mekah telah disaksikan oleh beliau ketika berada di Malabar, India. Beliau mengutuskan anak lelakinya sebagai wakil untuk bertemu dengan Nabi Muhammad SAW. Anak lelakinya itu memeluk Islam di hadapan Rasulullah SAW dan telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan pulang di perlabuhan Zafar, Yaman. Islam mula berkembang setelah pembukaan wilayah Sind pada 8M oleh Muhammad al-Qasim. Kedatangan Islam di bumi India dianggap sebagai satu hadiah kepada tamadun India kerana telah membuka lembaran di India. Islam memperkenalkan konsep lengkap yang melibatkan hubungan manusia dengan pencipta Yang Maha Esa, hubungan manusia sesama manusia dan juga hubungan manusia dengan alam .

2. Susunan masyarakat India dalam sistem kasta ialah:

Sistem varna merupakan pembahagian kelas sosial yang tetap hierarkinya dan tidak boleh diubah iaitu sistem ini mengehadkan mobiliti sosial. Kelas sosial dibahagikan kepada lima kategori iaitu pertama, Brahmin iaitu golongan guru-guru agama, pengendali upacara di kuil, golongan terpelajar dan lain-lain. Kedua, Kshatriya iaitu kelas pemerintah dan pasukan keselamatan negara.  Ketiga, Vaishya iaitu kelas perekonomian. Keempat, Shudra yang berkhidmat kepada tiga-tiga golongan di atas, dan kelima, Pariah iaitu golongan murtad dan dibuang varna.

3. Nyatakan lima bentuk pencapaian Tamadun India yang menyumbang kepada peradaban dunia.

PENDAHULUAN

Kecemerlangan dalam ilmu pengetahuan antara elemen penting dalam setiap tamadun. Tamadun India adalah antara tamadun yang banyak memberi sumbangan kepada perkembangan ilmu pengetahuan dunia seperti perubatan, fizik, kimia, astronomi, matematik,senibina, bahasa dan sebagainya. Tidak dinafikan penerokaan yang dibuat oleh sarjana India telah memberi inspirasi kepada sarjana dunia yang lain untuk memperkembangkannya menjadi ilmu yang lebih mantap. Perkembangan ilmu pengetahuan dalam tamadun India berlaku seawal zaman pra sejarahnya iaitu Lembah Indus, kemudian berkembang ke zaman Vedik, zaman Islam dan era penjajahan Inggeris. Faktor sejarah diakui oleh para sarjana sebagai elemen penting kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan pendidikan dalam tamadun ini Selain itu, elemen agama juga merupakan unsur penting dalam setiap perkembangan ilmunya

TAHAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DAN ILMU PENGETAHUAN
Tamadun Lembah Indus

  • tidak begitu ketara namun terdapat penemuan dan elemen pendidikan sepertiperbandaran, hubungan dengan masyarakat luar dan lain-lain. Zaman Vedik
  • Kecemerlangan empayar-empayar awal seperti Maurya, Gupta, Sangam, Pallava dan Chola. Kemasukan orang-orang Aryan yang telah memiliki teknologi besi kemudiannya memperkukuhkan lagi perkembangan ilmu seiring dengan perkembangan ajaran Hindu
  • Zaman Islam telah mempengaruhi perkembangan senibina, bahasa/sastera, astronomi, matematik, perubatan dan lain-lain. Manakala Zaman penjajah (Portugis, Belanda, Peranchis dan Inggeris) telah mempengaruhi dari sudut bahasa, sains dan teknologi moden.

SUMBER ILMU PENGETAHUAN INDIA

  • Kitab-kitab Veda
  • Tamadun Mesopotamia
  • Tamadun Islam
  • Tamadun China
  • Tamadun Barat
Pencapaian

  • Bidang Pendidikan
Dikuasai oleh kasta Brahmin
kitab2 Veda
Penubuhan universiti
Zaman Islam; berkembang pesat – semua golongan. Bertambah pusat pendidikan.
Zaman Inggeris: pendidikan Inggeris berkembang
  • Bidang sains
  • Matematik
  • Astronomi dan kalendar
  • Fizik dan kimia
  • Logam
  • perubatan
  • Bidang kesenian
Muzik
Tarian
Drama
Lukisan
  • Bidang bahasa dan kesusasteraan
  • Bidang seni bina

4. Lima tokoh terkenal zaman pemerintahan Islam di India.

1. Aurangzeb Alamgir (1658-1707M)
2. shah jehan
3. Muhammad Abdul Mudzaffar bin Husein Al Ghari
4. Jahangir (1605-1607M)
5. Raja Akhbar Shah

5. Bentuk-bentuk seni yang memperlihatkan pencapaian tamadun India.

No comments:

Post a Comment