Wednesday 4 May 2016

Refleksi Tamadun India

Tamadun Lembah Indus merupakan tamadun yang memliki ciri-ciri peradaban yang maju di samping pencapaian budaya pemikiran yang tinggi.Hasil pertembungan budaya antara budaya orang Arya dan Lembah Indus mewujudkan bentuk kebudayaan yang baharu iaitu Indo-Arya. Indo-Arya juga mewujudkan sistem kasta yang membezakan setiap kelas masyarakat berdasarkan warna kulit.Selain itu, Tamadun India ini amat berpegang teguh pada ajaran agama dan kepercayaan mereka.Kehebatan tamadun ini dapat juga dilihat dari aspek senibina dan kejuruteraan yang mampu memberi inspirasi kepada masyarakat kini.Tambahan lagi, apa yang saya dapat pelajari , setiap pemimpin itu perlu mempunyai matlamat untuk dicapai dan dari situ akan lahirlah strategi yang akan merealisasikan matlamat dengan berjaya.

Siti Nur Aishah Bt Ar Azly
2015250382

Tamadun India mempunyai sistem yang membahagikan masyarakatnya kepada empat bahagian yang dikenali sebagai sistem varna. Penerimaan ciri-ciri islam oleh masyarakat Hindu menjadi dorongan untuk masyarakat luar yang masuk ke India menentang  beberapa amalan dalam masyarakat Hindu seperti ketidaksamaan sosial, penyembahan patung-patung serta lain-lain amalan songsang. Kepakaran tamadun India dalam seni bina semakin maju pada zaman kedatangan islam dengan pembinaan masijid-masjid terkenal seperti Masjid Mutiara dan Taj Mahal. Kemahiran yang mereka miliki dalam seni bina tidak dapat diperlekehkan hatta bangunan yang dibuat menggunakan teknologi canggih yang ada sekarang tidak sekukuh seni bina mereka.

Nursyafika Binti Dzulkiflee
2015263014

Tamadun India adalah sebuah tamadun yang begitu maju pada ketika itu. Dibahagikan pada tiga zaman, zaman awal, zaman pertengahan dan zaman moden, mereka merupakan tamadun yang amat maju dan membangun dengan pencapaian mereka dalam pelbagai bidang terutamanya dalam bidang ilmu pengetahuan seperti bidang bahasa dan kesusasteraan,agama, seni bina dan kejuruteraan. Ini jelas dapat dilihat melalui kemunculan karya kesusasteraan seperti Indo arya dan Dravida, dan juga pembinaan  The Great Bath, Taj Mahal, ilmu-ilmu Fizik dan Kimia , bidang astronomi dan pelbagai lagi. Namun begitu, kekurangan Tamadun ini ialah mereka mengamalkan satu sistem pengkelasan rakyat, iaitu Sistem Kasta. Sistem ini jelas menunjukkan pembahagian kelas masyarakat yang sebahagiannya adalah merupakan satu penindasan terhadap sesuatu kelas masyarakat. Pada pendapat saya, perkara ini adalah tidak adil dan tidak sepatutnya ada pada Tamadun yang maju seperti Tamadun India ini. Namun, Kedatangan Islam dan orang Islam ke India telah memainkan peranan penting dalam kebangkitan ekonomi dan pengaruh budaya di India.

ZUHAIR ARHAM BIN ZULKAFLI
2015664592

Melalui pemerhatian saya, tamadun india jelas memberi pengaruh di Malaysia. Perkara ini dapat dilihat pada pembinaan masjid Kapitan Keling di Pulau Pinang yang jelas menunjukkan penyebaran agama Islam terhadap masyarakat India. Pengaruh india telah banyak meresap dalam adat dan budaya kaum melayu.Pengaruh ini paling ketara dalam adat resam melayu yang membabitkan perkahwinan dan kehamilan. Amalan-amalan seperti wanita hamil membawa pisau bagi melindunginya daripada semangat jahat pada prinsipnya mempunyai persamaan dengan amalan orang Hindu melindungi diri daripada sihir dan hantu-hantu yang jahat. Di samping itu pengaruh India dalam hiburan dapat dilihat melalui tarian dan muzik yang masih wujud dalam masyarakat Melayu antaranya ronggeng, boria, wayang kulit dan mak yong.

FATIN AMERRA BINTI ZAINOL HAHSDI
2015686704

Perkara yang saya dapat daripada bab ini adalah ilmu mengenai Tamadun India kerana saya tidak pernah mengetahui tahu mengenai tamadun ini. Jujur kata, saya jarang mendengar dan ini kali pertama saya dapat mempelajari dengan lebih jelas lagi mengenai tamadun India. Alhamduillah.

Siti Haziqah binti Abdu Razak
2015683618 



Bab tamadun India pula, apa yang saya dapat adalah tamadun ini mempunyai bahagian golongan orang mengikut pangkat. Barulah saya sedar mengapa apabila disebut "pariah" orang india akan marah kerana "pariah" itu adalah kedudukan yang terakhir dalam pangkat kehidupan mereka. Selain itu, mereka juga banyak menghasilkan karya seni seperti kain yang berkualiti sehinggalah kini.Seni bina juga banyak disumbangkan oleh mereka seperti Taj mahal , masjid Moti, Gua anjatha dan lain lain.


MUHAMMAD ALIF AZANAN 
2015686412

No comments:

Post a Comment